skip to main content

Το θολιαστό μιτάτο. Ανώνυμη αρχιτεκτονική και μνημείο


Το μιτάτο, σκαρφαλωμένο στις ορεινές περιοχές, ήταν η κατοικία του βοσκού και τους καλοκαιρινούς μήνες φιλοξενούσε ανθρώπους και ζωντανά. Τα θολιαστά μιτάτα είναι ξε­χωριστά για το γερό σκαρί τους. Ίσως γι’ αυτό να φύτρωσαν στις σκληρές βουνοπλαγιές κυρίως του Ψηλορείτη και των Λευκών Ορέων. Με τα γυρίσματα της ζωής, τα μιτάτα ξεχά­στηκαν από τους χρήστες τους και έμειναν μετέωρα να αναμετρούνται με το χρόνο.

Χρόνια και χρόνια τα μιτάτα αντιστέκονται στη διαλυτική φύση γιατί έχουν μιαν άρτια κα­τασκευή. Ογκοπλαστικά, κατασκευαστικά, λειτουργικά και μορφολογικά αποτελούν ένα θαύμα του ανθρώπου πάνω στην πέτρα. Και είναι έργα ανώνυμων μαστόρων που δημι­ουργώντας και χωρίς να μιμούνται διαιωνίζουν στην πέτρα την αρχέγονη παράδοση τους.

Τα μιτάτα ήταν και κέλυφος ζωής. Ο καπνός, το νερό, μας άφησαν πάνω στους τοίχους των μιτάτων τα αποτυπώματα της ημινομαδικής ζωής των κτηνοτρόφων εκείνης της εποχής.

Ο άνθρωπος σήμερα παρατηρεί τα έργα του στις πόλεις και δεν του περισσεύει ματιά για τα έργα του ξωμάχου. Ο ξωμάχος μάζευε το πεσμένο ψίχουλο από το ψωμί και το φιλού­σε. Ο σύγχρονος άνθρωπος ξέχασε τα μιτάτα όταν έπαψε να θεωρείτο ψωμί ιερό. Ο σύγ­χρονος άνθρωπος βλέπει τη ζωή χωρίς μνήμη και αυτή είναι η μεγαλύτερη του ύβρις.

 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΔΕΛΗΠΑΝΝΑΚΗΣ